Bandenwissel
Door je banden na een wissel te balanceren, rij je een stuk comfortabeler. Als de nieuwe band nog op de velg moet worden gemonteerd en je laat ‘m niet balanceren, dan kan je auto gaan trillen. Dat voel je dan voornamelijk in je stuur. Door je banden goed te laten balanceren rij je niet alleen comfortabeler, maar ook veiliger. Bovendien verbruik je dan minder brandstof en gaan je banden langer mee.
Ook voor je bandenwissel en opslag kun je bij Profile terecht. Je banden kun je veilig opslaan in een van onze depots. Scheelt ook weer dat we ze meteen bij de hand hebben zodra jij ze nodig hebt. We hebben een aantal redenen op een rijtje gezet waarom je kiest voor het opslaan van je banden bij Profile:
- Scheelt thuis een hoop ruimte
- Nergens sneller gemonteerd
- Bij de hand zodra je ze nodig hebt
- Tenslotte zijn je banden in de bandenopslag van Profile verzekerd tegen onder andere diefstal en brand
Ja, je kunt bij al onze vestigingen terecht voor een bandenwissel. Maak wel eerst even een afspraak. Dat kan eenvoudig online of telefonisch. Waarschijnlijk heb je al bericht gekregen van je leasemaatschappij over de werkzaamheden. Twijfel je ergens over? Neem dan contact op met je Profile vestiging. Zodat je samen met onze specialisten kunt bespreken wat er moet gebeuren.
Zoek een vestigingJe kunt bij al onze vestigingen terecht voor een bandenwissel. Maar maak wel eerst even een afspraak. Dat kan eenvoudig online of telefonisch.
Maak een afspraak bij ProfileDe juiste bandenspanning zorgt ervoor dat je band optimaal presteert. Als de bandenspanning te hoog of te laag is, dan kan een band niet optimaal functioneren. Je band heeft dan minder grip en je hebt een groter risico op een klapband. Bovendien verbruik je met een verkeerde bandenspanning meer brandstof en slijten je banden sneller waardoor je ze ook sneller moet vervangen. Kortom, met de juiste bandenspanning rij je zuiniger en veiliger.
De profieldiepte van je banden kun je zelf eenvoudig meten. Zorg dat je een goede bandenprofielmeter hebt. En meet niet alleen in het midden van de band, maar ook aan de binnenkant en aan de buitenkant. Je band kan namelijk altijd scheef zijn afgesleten. Als je wordt gecontroleerd, dan kijkt de politie altijd naar het deel van de band waar het profiel het laagst is.
Als je zomer- of all-season band minder dan 1,6 millimeter profiel heeft, zie je bovendien slijtage-indicatoren tevoorschijn komen. Deze Tread Wear Indicators (TWI) zijn gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes in de langsgroeven. Je ziet die streepjes dan verschijnen over de hele bandomtrek. Winterbanden hebben extra slijtage-indicatoren. Die worden zichtbaar bij een profieldiepte van 4 millimeter. Als de profieldiepte minder wordt, nemen de rijeigenschappen van de winterband heel snel af.
In de volgende gevallen adviseren we om autobanden te vervangen:
- Als je zomer- of all-season band minder dan 2 millimeter profiel heeft.
- Als je winterband minder dan 4 millimeter profiel heeft.
- Als je band tekenen van veroudering vertoont zoals scheurtjes of uitdroging.
- Als je band beschadigd is.
- Als je band plotselinge slijtage vertoont.
Hoe meer je banden slijten, hoe langer de remweg. Ga dus altijd met voldoende profieldiepte de weg op. Voor je eigen veiligheid en voor de veiligheid van je medeweggebruikers.
Om zo veilig mogelijk de weg op te gaan, adviseren wij je om vanaf oktober/november op winterbanden te gaan rijden en vanaf maart/april op zomerbanden. Zomer- en winterbanden hebben niet alleen een ander profiel maar ook een andere rubbersamenstelling. Daarom presteren ze optimaal in het seizoen waarvoor ze zijn gemaakt. In de winter op zomerbanden rijden en in de zomer op winterbanden is dan ook niet verstandig. Als je langskomt voor een bandenwissel kijken we ook goed naar het bandenprofiel. Wij adviseren je om zomerbanden te vervangen bij 2 millimeter profieldiepte en winterbanden bij 4 millimeter. Ook als je banden uitgedroogd of beschadigd zijn, adviseren wij om ze te vervangen voor nieuwe banden. Kom langs bij een Profile bij jou in de buurt. Dan geven we je vrijblijvend advies.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto’s rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden. Ver genoeg dus om naar een Profile vestiging in de buurt te komen. Auto's die op runflat banden rijden hebben dan ook geen reservewiel meer achterin liggen. Door het stevige en hittebestendige materiaal kan een lekke runflat band vaak niet worden gerepareerd. Heb je geen runflat band? Dan controleren we grondig de binnenkant van de band om te kijken of reparatie nog mogelijk is. Als we de band repareren dan zorgen we ook voor het balanceren en uitlijnen. En we zorgen er natuurlijk voor dat je banden de juiste spanning hebben.
Banden wisselen is niet verplicht, maar wel aan te raden. Voor je eigen veiligheid en voor die van je medeweggebruikers. Zomerbanden en winterbanden hebben namelijk een ander profiel en een andere rubbersamenstelling. Daardoor heeft een winterband meer grip op een nat, besneeuwd en bevroren wegdek bij lage temperaturen. En bij hogere temperaturen is de remweg met zomerbanden juist een stuk korter. Het is dus belangrijk om elk seizoen met de juiste banden te rijden. Kom in maart of april langs om zomerbanden te monteren en in oktober of november voor de winterbanden.
Rij je niet veel kilometers in een jaar? En rij je niet vaak in winters weer? Dan kunnen all-season banden een oplossing zijn. 4-seizoenenbanden slijten over het algemeen wel sneller, maar leveren wel in alle seizoenen goede prestaties. Als je op all-season banden rijdt, hoef je dus niet twee keer per jaar langs te komen om banden te wisselen.
Afhankelijk van je rijstijl, de weersomstandigheden en het wegdek gaat een band gemiddeld 20.000 tot 50.000 kilometer mee.
De kosten van de banden verwisselen bij Profile zijn vanaf €40,- voor een volledige set, mits de band reeds op de velg zit. Neem contact op met de Profile in de buurt voor de prijs van het wisselen van banden bij volledige demontage, balanceren en montage.