Let op!

Uw webbrowser is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Voor jouw veiligheid ondersteunen we deze browser niet meer. Voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken raden wij aan om te browsen via Chrome of Firefox.

Profieldiepte

Informatie over de wettelijke minimale profieldiepte van banden en waar je op moet letten!

Wat is de wettelijke minimale profieldiepte van mijn banden?

Een goed bandenprofiel is essentieel. Jouw autobanden zijn namelijk het enige contact met het wegdek. Een goed bandenprofiel beperkt bovendien de kans op aquaplaning bij bijvoorbeeld regen. Zorg er daarom voor dat je geregeld (maandelijks) je bandenprofiel (en -spanning) controleert of gratis laat controleren door onze specialisten. Dat kan altijd zonder afspraak bij al onze vestigingen.

Minimale bandenprofiel zomerbanden en 4-seizoenenbanden

De wettelijke minimale profieldiepte van autobanden (zowel winterbanden als zomerbanden) mag niet minder zijn dan 1,6 millimeter. Een lager bandenprofiel zorgt voor APK afkeur en kan je bovendien op een boete komen te staan. Profile adviseert voor je veiligheid om zomerbanden te vervangen zodra er minder dan 2 mm profieldiepte over is. Bij nieuwe zomerbanden is de gemiddelde profieldiepte ongeveer 7,5 mm.

Minimale profieldiepte winterbanden

Als je nieuwe winterbanden koopt, is de bandenprofieldiepte ongeveer 9 mm. Omdat het profiel van winterbanden extra belangrijk is, adviseren wij om deze te vervangen als ze nog 4 mm profiel over hebben. Zo kun je altijd veilig op weg. Onder de 4 mm verliezen de winterbanden hun unieke eigenschappen en wordt de winterband eigenlijk een zomerband. In dat geval raden wij je ook aan om nieuwe winterbanden te kopen. Controleer dus regelmatig de profieldiepte van jouw winterbanden. Dit kun je ook altijd gratis laten doen in één van onze vestigingen.

bandenprofiel_meten.jpg

Profieldiepte – Hoe meet ik dat?

Als je zelf het profiel van je banden wilt meten, zorg dan dat je een goede bandenprofielmeter in bezit krijgt. Als je gaat meten, let dan op dat je altijd in het midden van de band meet, maar ook aan de binnen- en buitenkant van de kant. Het kan namelijk zijn dat de autoband scheef is afgesleten. De wet kijkt altijd naar het gedeelte van de band waar het profiel het laagste is.

Slijtage indicatoren in banden

Handig bij het beoordelen van de profieldiepte zijn de slijtageindicatoren (TWI). Deze bestaat uit gelijkmatig verdeelde dwarsstreepjes in de langsgroeven over de hele bandomtrek die zichtbaar worden wanneer de band tot op 1,6 mm is afgesleten (in geval van zomerbanden en 4-seizoenenbanden). Winterbanden zijn voorzien van een extra slijtageindicator die een resterende profieldiepte van 4 mm aangeeft, omdat de rijeigenschappen in de winter bij een geringere profieldiepte duidelijk afnemen.

electronische_profielmeter.jpg

Remweg bij versleten banden

Het grootste gevaar is de combinatie van versleten banden met gladde en natte wegen. De remweg loopt in deze situaties namelijk snel op. Je bent daarnaast met versleten banden extra vatbaar voor het gevaar van aquaplaning. Zorg er dus altijd voor dat je voldoende bandenprofieldiepte over hebt. Twijfel je hieraan? Kom dan langs bij één van onze vestigingen en laat je adviseren!

Versleten autobanden en profieldiepte

Hebben jouw banden nog voldoende profieldiepte, maar vertonen je banden vormen van slijtage? Kom dan bij ons langs en laat je banden vervangen. Dit is namelijk gevaarlijk. De kans op een klapband is in dit geval groter. Bovendien kan de waterafvoer bij natte weersomstandigheden verminderen waardoor de wegligging minder goed is. Slijtage kan ook ontstaan doordat de banden niet goed zijn uitgelijnd of gebalanceerd. Ook bij banden die zes jaar of ouder zijn, maar nog voldoende profieldiepte hebben, adviseren wij om bij ons langs te komen. Deze banden zijn namelijk aan het uitdrogen en de kans op scheurtjes of klapbanden neemt daardoor flink toe.