• De beste prijs-kwaliteit
  • Persoonlijk advies op maat
  • Transparant en een offerte vooraf
  • Dicht bij jou in de buurt

Een bandenreparatie moet zo snel mogelijk gebeuren door een bandenspecialist, om structurele schade te vermijden. Vertrouw een bandenreparatie enkel toe aan een deskundige die de volledige verantwoordelijkheid op zich neemt voor het onderzoek en het werk dat aan de band wordt verricht.

Wanneer moet je band gerepareerd worden?

Schade aan je band

Een scherp voorwerp (spijker, schroef, glas, etc.) kan de staalgordel beschadigen. Wanneer er vocht bij deze gordel komt gaat deze oxideren. Na enige tijd zal de hechting door deze oxidatie met het rubbermengsel sterk verminderen wat uiteindelijk separatie van het loopvlak tot gevolg kan hebben. Een band hoeft niet altijd vervangen te worden. Bij tijdige constatering van een lek kan in veel gevallen een band gerepareerd worden. Laat dit altijd door een vakspecialist uitvoeren. 

Hoe wordt een band gerepareerd?

Voor de veiligheid dienen moderne tubeless banden met staalgordelkarkas uitsluitend gerepareerd te worden als de band gedemonteerd is van de velg. De belangrijkste reden daarvoor is een inspectie aan de binnenzijde van de band uit te kunnen voeren. Dan pas kan worden beoordeeld, of de band tijdens het lek rijden geen verdere schade heeft opgelopen. Dan pas heeft men zekerheid, dat de gerepareerde band weer veilig ingezet kan worden.
 

 

Bandreparatie

Onze specialisten beoordelen of reparatie van je band mogelijk is. In het groene gedeelte mag de band worden gerepareerd. In het blauwe, gele en rode gedeelte kunnen enkel schades aan de oppervlakte worden gerepareerd. 


Opgelet!

  • Een autoband mag hooguit 3 keer gerepareerd worden
  • De afstand tussen 2 beschadigde vlakken moet minstens 40 mm bedragen

Je band laten repareren bij Profile Tryecenter?

Tips voor het vervangen van een lekke band

  • Neem altijd een paar handschoenen mee.
  • Zorg ervoor dat er altijd een vuilniszak in uw kofferbak ligt. Hier kan de lekke band dan in worden gedaan. Dit is vooral handig wanneer deze onder de modder zit!
  • Probeer niet te rijden met de band zonder spanning. Dit voorkomt dat u de band kapot rijdt.
  • Zet de alarmlichten aan en zet de auto in de versnelling en op de handrem. 
  • Plaats ongeveer 30 meter achter de auto een gevarendriehoek en draag bij voorkeur een Profile-veiligheidsvest.
  • Wanneer de bodem te zacht is, kan de krik erin wegzakken. Zorg dus voor een plankje
  • De lekke band kunt u verwisselen met de reserveband. In het instructieboekje van uw auto kunt u terug vinden waar deze is opgeslagen in uw auto.
  • Als u de moeren niet goed aandraait, loopt u het risico dat u uw remschijven verbuigt en schade toebrengt aan uw ophangingssysteem.
  • Om de moeren gelijkmatig en op de juiste wijze aan te draaien, adviseren wij u een dynamometrische moersleutel te gebruiken. Met deze sleutel kunt u de kracht bij het aandraaien van de moeren doseren.
  • Als u niet beschikt over zo’n sleutel, ga dan zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde bandenspecialist om uw wielen te laten controleren.
  • Wanneer u het reservewiel net heeft verwisseld, moet u niet te hard rijden. Het is mogelijk dat de bandenspanning niet juist is en dan loopt u het risico dat u geen volledige controle over uw auto heeft.

Ga vervolgens met de lekke band naar uw Profile Tyrecenter vestiging en verzoek hen de band te repareren. Zij zullen uw band inspecteren en indien mogelijk deugdelijk repareren.

Veilig online winkelen met BeCommerce!

Alles over autobanden

Terug naar boven