Bandenspanningssensoren TPMS – Slimme bandenspanningscontrole

Sinds 1 november 2014 zijn bandenspanningscontrolesystemen (ofwel TPMS) volgens de Europese regelgeving verplicht voor alle nieuw geregistreerde auto's. Die wet schrijft voor dat het systeem de bestuurder moet verwittigen wanneer er 20% of meer onderspanning is op een band.

Daarmee wil deze wetgeving de veiligheid van de autobestuurder verhogen. Een chauffeur moet immers weten wanneer zijn wagen een lekke band heeft. Bij wagens met Run on Flat banden was dit soms moeilijk te achterhalen. Bovendien zorgen we met bandenspanningssensoren ook voor het milieu: een te lage bandenspanning zorgt immers voor meer CO²-uitstoot en een snellere bandenslijtage. Met bandenspanningssensoren kan dit tijdig worden verholpen.

Sinds de invoering van deze Europese wetgeving onderscheidt Profile Car & Tyreservice zich als bandenspecialist ook op het gebied van deze bandenspanningssensoren. Onze vestigingen zijn uitgerust met alle professionele serviceapparatuur om het onderhoud en de diagnose ervan met de hoogste kwaliteit te kunnen uitvoeren. Onze medewerkers worden dan ook continu bijgeschoold om ze te kunnen monteren en vervangen.

Wat is TPMS?

TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) is de vaak gebruikte Engelse term voor bandenspanningscontrolesystemen. Het zijn slimme elektronische systemen die de bandenspanning (realtime) in de gaten houden en aan de bestuurder een signaal sturen zodra er iets fout is met de bandenspanning. Ze duiden daarbij ook aan om welke band het gaat.

Autofabrikanten hanteren 2 verschillende systemen: het directe systeem (via een druksensor in het wiel) en het indirecte systeem (via de ABS-sensor van het voertuig).

De 3 voordelen van TPMS:

  • Verhoogde rijveiligheid, door het tijdig opmerken van een te lage bandenspanning
  • Voorkomt hoger brandstofverbruik door een verkeerde bandenspanning
  • Voorkomt onnodige bandenslijtage door een verkeerde bandenspanning

Welke zijn de wettelijke eisen waaraan TPMS moet voldoen?

Vanaf 1 november 2014 moet elke nieuw verkochte auto door de fabrikant voorzien voorzien van een TPMS-systeem. Zowel directe als indirecte systemen zijn daarbij toegestaan, zolang ze maar voldoen aan de eisen en de voorwaarden van de Europese richtlijn ECE-R64. Deze richtlijn beschrijft de functionaliteit van het TPMS-systeem en maakt daarbij geen onderscheid tussen een originele sensor of een sensor in naverkoop. TPMS maakt deel uit van de typegoedkeuring van de auto en is daarmee ook een verplicht onderdeel van je auto. Hou daar ook rekening mee wanneer je andere velgen aanschaft.

Waarop moet ik letten als ik nieuwe velgen koop?

Is je auto voorzien van een TPMS-systeem? Ga dan eerst na of dit een direct systeem (met sensoren) of en indirect systeem (zonder sensoren) is. Bij een indirect systeem hoef je bij de aankoop van nieuwe velgen geen rekening te houden met TPMS. Bij een direct TPMS-systeem is het wel noodzakelijk om bij de aankoop van nieuwe velgen rekening te houden met TPMS. In je nieuwe velgen zullen immers sensoren moeten worden geplaatst, wat niet altijd mogeljk is bij alle velgen. Je Profile Car & Tyreservice-specialist kan je daarbij uiteraard alle advies geven. Hij weet als geen ander welke velg geschikt is voor TPMS-sensoren.

Wat is het verschil tussen een direct en een indirect TPMS-systeem?

Een direct systeem meet de bandendruk via sensoren die in het wiel aan het ventiel worden geplaatst of aan de binnenkant van de banden worden gevulkaniseerd (geplakt). De opgemeten informatie wordt draadloos naar een centrale stuureenheid in de auto verzonden. Afhankelijk van het type display dat de autofabrikant gebruikt, krijgt je als bestuurder de exacte bandenspanning van je 4 banden te zien of enkel een waarschuwing zodra er iets mis is met 1 van je autobanden. Deze directe systemen zijn erg precies omdat ze de bandenspanning per wiel nauwkeurig meten. Ze werken eveneens wanneer je auto stilstaat (niet het geval bij een indirect systeem).

Dit directe TPMS-systeem is duurder omdat er per wiel een bandenspanningssensor wordt geplaatst. De metingen zijn wel uiterst nauwkeurig en betrouwbaar. Naar verwachting zullen de meeste autofabrikanten dit directe meetsysteem gaan gebruiken.

Hoe werkt een indirect TPMS systeem?

Bij een indirect systeem meten de ABS- en de ASR-sensoren de rotatiesnelheid van elk afzonderlijk wiel. Indien er sprake is van een bandenspanningsverlies, dan gaat het betreffende wiel sneller draaien en zendt het systeem een signaal uit. Daarnaast worden via een geavanceerd signaalverwerkingsysteem ook bandenspanninggerelateerde trillingen opgemeten in de wielen. Een verandering van trilling wordt gezien als een extra signaal van spanningsverlies.

Deze indirecte of passieve meting is eenvoudiger en goedkoper, maar ook minder gevoelig en minder nauwkeurig dan de actieve en directe variant.

Hoe weet ik dat er een TPMS-systeem in mijn auto zit?

Dat kan je zien aan een icoon / lampje op je dashboard (zie hiernaast). Bij een bandenspanningsprobleem zal dit ook blijven oplichten.

Kan ik banden en wielen met een direct TPMS-systeem zelf monteren?

Bij het monteren van banden en velgen speelt veiligheid een grote rol en enige deskundigheid is daarbij dus vereist (denk maar aan de controle van de staat van je banden en het gebruik van het juiste aanhaalmoment). Daarom raden wij standaard aan om dit uitsluitend door een bandenspecialist te laten uitvoeren.

Des te meer omdat directe TPMS-systemen nog extra aandachtspunten vereisen:

  • Om slijtage aan de sensor te voorkomen is bij elke bandenwissel een correct onderhoud van het ventiel en van de pakkingen van belang. Vertrouw hiervoor op een specialist.
  • Bij nieuwe autobanden en/of nieuwe sensoren is vaak programmeerwerk vereist om de draadloze communicatie tussen je TPMS-sensor en de signaalontvanger correct te laten functioneren. Een specialist heeft hiervoor de juiste apparatuur in huis.
  • Bij elke bandenwissel moet ook het batterijniveau van de sensoren worden gecontroleerd. Ook hiervoor heeft de bandenspecialist de juiste apparatuur in huis.

Mijn auto is niet voorzien van een TPMS-systeem. Ben ik verplicht om een TPMS-systeem te laten installeren?

Neen, auto's die volgens de nieuwe wetgeving onderworpen zijn aan de TPMS-verplichting werden na fabrikage voorzien van een direct of indirect TPMS-systeem. Heeft je auto geen TPMS-systeem? Dan kan je concluderen dat je auto niet onder de TPMS-verplichting valt.

Types ventielen en sensoren

Er bestaan 2 types ventielen en sensoren:

  • Originele ventielen en sensoren die standaard op nieuwe wagens worden geleverd.
  • Universele ventielen en sensoren die onder het merendeel van de wagens worden geplaatst.

Beide ventielen kunnen in bijna alle gevallen op je wagen worden geplaatst als nieuwe sensor of ter vervanging van een oude of kapotte sensor.

Profile Tyrecenter werkt meestal met universele sensoren en ventielen omdat:

  • ze van vergelijkbare kwaliteit of zelfs beter zijn dan originele sensoren
  • ze perfect te programmeren zijn
  • ze voor jou als klant veel budgetvriendelijker zijn qua prijs
  • ze uit 2 aparte delen, sensor en ventiel, bestaan en ook apart kunnen vervangen worden.
  • niet de hele sensor vervangen hoeft te worden wanneer bijvoorbeeld enkel het ventiel versleten of stuk is. Dat maakt het voor jou als klant veel goedkoper.

Veilig online winkelen met BeCommerce!

Alles over banden

Terug naar boven