Autobanden
Omdat het doorrijden op een lekke band gevaarlijk is, zijn runflat banden enkel toegestaan op auto’s met een waarschuwingssysteem wat er voor zorgt dat de automobilist op de hoogte is van de lekke band. Hiervoor moet doorgaans vaak het systeem wat betreft de veringen worden aangepast. Wanneer er dan een lekke band gereden wordt, kan de automobilist dit zien op zijn of haar dashboard. Ook al rij je op runflat banden, is het advies nog steeds om in alle gevallen zo kort mogelijk door te rijden. Het feit blijft dat je op een lekke band rijdt, wat in geen enkel geval bevorderlijk is voor de veiligheid.
Vroeger kon er duidelijker onderscheid gemaakt worden tussen een normale band en een runflat band. Tegenwoordig geldt dit echter niet meer. De meeste runflat banden zijn tegenwoordig op het gebied van zuinigheid en comfort gelijk aan gewone autobanden.
Helaas zitten er ook nadelen aan het gebruik van runflat banden. Allereerst zijn deze banden lastiger te repareren dan gewone banden. Zodra een gewone band lek of kapot gaat, kan deze is sommige gevallen nog gerepareerd worden. Voor dit soort banden gaat dit vaak niet. Door het het stevige en hittebestendige materiaal kan het repareren van een lekke runflat band dus niet. Daarnaast kleeft er nog een nadeel aan runflat banden. Hoewel het heel erg fijn is om met een lekke band nog even door te kunnen rijden, merk je als automobilist vaak niet eens dat je band lek is. Dit kan tot gevaarlijke situaties zorgen, aangezien je wellicht met een te hoge snelheid doorrijdt op een band die lek is.
Het herkennen van een runflat band is niet bepaald eenvoudig. Er staat namelijk niet duidelijk vermeld op de band of het gaat om een gewone of een runflat band. Hierdoor kan het herkennen erg lastig zijn. Ieder merk heeft namelijk zo zijn eigen code voor runflat banden. Zo noemt Bridgestone het RFT en kiest Michelin juist voor ZP. Om te weten of je op runflat banden rijdt, kun je een bezoek brengen aan de dichtstbijzijnde Profile vestiging en dan vertellen wij het je.
Zodra een gewone band lek gaat, kun je er niet meer mee rijden. Het is dan simpelweg te gevaarlijk om nog door te rijden. Met een runflat band daarentegen, kun je nog 80 kilometer op een snelheid van 80 km/u doorrijden. Een runflat band heeft dus een andere constructie waardoor het nog mogelijk is om de reis voort te zetten bij een lekke band. Als je runflat banden gaat kopen, dien je er ook rekening mee te houden dat ze over het algemeen minder lang meegaan. Mochten ze lek gaan, zijn ze vaak minder goed te repareren en daardoor moeten ze vaak sneller worden vervangen.
Maintenez vos pneus en bon état afin qu’ils offrent des performances optimales et une plus longue durée de vie.
- Vérifiez la pression des pneus
- Faites effectuer une géométrie de votre voiture pour une meilleure tenue de route
- Contrôlez régulièrement la profondeur des rainures de vos pneus été
- Consultez la liste des conseils pneus
Chez Profile, nous privilégions la qualité. Nous montons et équilibrons vos pneus avec le plus grand soin et savoir-faire.
Nous vous proposons plusieurs options :
- Forfait montage nouveaux pneus de 12" à 14" inclus : à partir de 20,50 € par pneu
- Forfait montage nouveaux pneus de 15" à 17" inclus : à partir de 24,50 € par pneu
- Forfait montage nouveaux pneus de 18" à 23" inclus : à partir de 26,00 € par pneu
- Pour les pneus runflat, nous appliquons un supplément de 7,00 € sur le tarif du montage.
Les prix mentionnés s’appliquent aux pneus vendus par Profile. Vous avez acheté vos pneus ailleurs et aimeriez les faire monter par Profile ? Nous sommes à votre service ! Contactez un point de service de votre région pour connaître immédiatement le prix du montage.
La profondeur minimum légale des rainures de pneus de voiture est de
1,6 mm. Pour une sécurité optimale, nous vous conseillons de faire remplacer vos pneus lorsque la profondeur des rainures atteint 2 mm. Si vous roulez avec des pneus été, nous recommandons une profondeur de rainures minimale de
4 mm.
Cela dépend du pneu. La pression adéquate est importante pour les performances du pneu. Une pression trop élevée ou insuffisante entraîne une consommation accrue de carburant et une usure anormale des pneus. De plus, l’adhérence sur la route est réduite et le risque de crevaison augmente. Consultez notre tableau de pression des pneus pour en savoir plus ou rendez-nous visite. Nous gonflerons gratuitement vos pneus.