Bandenwissel
Het roteren van banden is het verwisselen van je voor- en achterbanden. Een handig trucje om je banden langer mee te laten gaan. Niets blijkt minder waar.
Doorgaans wordt een grens van 10.000 kilometer aangehouden voor een bandenrotatie. Een van de belangrijkste redenen om roteren te overwegen is ongelijkmatige slijtage. Dit betekend dat bijvoorbeeld je voorbanden veel sneller slijten dan je achterbanden of andersom.
Het advies bij Profile is echter om banden vaker te wisselen, en zodra banden sporen van slijtage binnen te vertonen ze te wisselen. Het roteren van banden brengt een zeker risico met zich mee, aangezien je langer door gaat rijden op (deels) verzwakte banden.
Het balanceren van je autobanden na een bandenwissel is belangrijk voor optimaal rijcomfort. Dit is doorgaans alleen van toepassing op banden waarbij de band nog niet op de velg zit. Als dit nog moet gebeuren, kan het zijn dat er hinderlijke trillingen ontstaan. Deze voel je dan als bestuurder in en aan je stuur.
Om deze trillingen niet of zo weinig mogelijk te ervaren, biedt het balanceren van je banden de uitkomst. Een set gebalanceerde banden rijden prettiger, veiliger en gaan langer mee. Wie wilt dat nou niet?
Ook voor je bandenwissel en opslag kun je bij Profile terecht. Je banden kun je veilig opslaan in een van onze depots. Scheelt ook weer dat we ze meteen bij de hand hebben zodra jij ze nodig hebt. We hebben een aantal redenen op een rijtje gezet waarom je kiest voor het opslaan van je banden bij Profile:
- Scheelt thuis een hoop ruimte
- Nergens sneller gemonteerd
- Bij de hand zodra je ze nodig hebt
- Tenslotte zijn je banden in de bandenopslag van Profile verzekerd tegen onder andere diefstal en brand
La pression adéquate est importante pour les performances du pneu. Une pression trop élevée ou insuffisante entraîne une consommation accrue de carburant et une usure anormale des pneus. De plus, l’adhérence sur la route est réduite et le risque de crevaison augmente. En cas d’usure accrue, vous devrez également changer le pneu plus tôt.
Les Tread Wear Indicators (TWI) vous permettent de déchiffrer facilement la profondeur des rainures. Ces indicateurs se trouvent sur le flanc du pneu.
Les points de mesure sont indiqués dans la rainure au niveau de 1,6 mm et de 4 mm pour un pneu hiver. Nous vous conseillons en outre de changer ou permuter systématiquement vos pneus dans les cas suivants :
- Apparition de signez de vieillissement tels que fissures ou sécheresse
- Pneu est endommagé
- Usure soudaine du pneu
- Usure oblique extrême
Les automobilistes font généralement permuter leurs pneus deux fois par an. À l’approche de l’hiver, ils font monter les pneus hiver et quand revient l’été, ils font remonter les pneus été.
Nous vérifions également si la profondeur des rainures des pneus est encore correcte.
- Profondeur des rainures minimale de 2 mm pour les pneus été
- Profondeur des rainures minimale de 4 mm pour les pneus hiver
Si les pneus sont usés, secs ou endommagés, nous vous conseillons d’opter pour de nouveaux. Passez dans un point de service Profile de votre région pour obtenir un conseil gratuit.
La profondeur des rainures minimale des pneus de voiture diffère selon qu’il s’agit de pneus été ou de pneus hiver :
- Profondeur des rainures minimale de 2 mm pour les pneus été
- Profondeur des rainures minimale de 4 mm pour les pneus hiver
Mars/avril : montage des pneus été
Octobre/novembre : montage des pneus hiver
Chez Profile, une permutation de pneus revient à 39 € pour un jeu complet, à condition que les pneus soient déjà montés sur jantes. Contactez le point de service Profile le plus proche pour connaître le prix d’une permutation de pneus avec démontage, équilibrage et montage compris.