Bandensoorten in de industrie
In de industriële sector zijn er bijna evenveel soort banden als werkzaamheden. Iedere omgeving vraagt om zijn eigen bandeneigenschappen. Ook is er onderscheid op basis van profiel. Banden met blokprofielen geven de beste tractie, banden met lijnprofielen geven de beste wendbaarheid. Er zijn ook banden zonder profiel. Grofweg onderscheidt Profile drie soorten: luchtbanden, volrubberbanden en massieve banden.
Luchtbanden
Luchtbanden vallen uiteen in twee categorieën: radiale banden en diagonale banden. Beide soorten zijn bestemd voor hogere snelheden vanwege de hogere mate van comfort. Luchtbanden zijn geschikt voor een minder vlakke ondergrond en voor het afleggen van langere afstanden. Ze worden overwegend geleverd met binnenband. Luchtbanden zijn uitsluitend geschikt voor meerdelige velgen.
- Diagonale luchtbanden
De industriële sector maakt het vaakst gebruik van diagonale banden. Dit type heeft een grote draagkracht en biedt heel veel stabiliteit. De spanning van een diagonale band kan oplopen tot wel tien bar. Als gevolg daarvan is de veerkracht van dit type band kleiner.
- Radiale luchtbanden
Radiale banden hebben meer veerkracht, waardoor ze zeer geschikt zijn voor heftrucks die zware of hoge ladingen verplaatsen. De radiaalband is daardoor minder stabiel. In sommige situaties is dit gevaarlijk.
Volrubberbanden
De industriële sector maakt veel gebruik van volrubberbanden. Ze zijn opgebouwd uit meerdere lagen rubber. Daardoor zijn ze goed wendbaar. Een ander gevolg van de lagenopbouw: volrubberbanden raken nooit lek. Dit type banden is bestemd voor lage snelheden en vlakke vloeren. Ze hebben een hoge mate van stabiliteit en een groot draagvermogen.
Dit type is beschikbaar in non-marking, waarbij roet is vervangen door silica, zodat er geen zwarte strepen achterblijven op de vloer. Volrubberbanden zijn uitsluitend geschikt voor meerdelige velgen. Ze zijn er in drie categorieën: tweelaagsbanden, drielaagsbanden, bijzondere volrubberbanden.
- Tweelaagsbanden
Tweelaagsbanden bestaan uit een laag harde rubber en een dikke slijtlaag. De eerste laag is verstevigd met staaldraadringen. Speciale toevoegingen in het rubber van de band, zoals getwijnd staaldraad, voorkomen dat de band zal doorslippen.
- Drielaagsbanden
Een drielaagsband heeft een betere vering en biedt veel meer stabiliteit dan een tweelaagsband. Dat komt door de derde, verende rubberlaag tussen hiel en slijtlaag. Een nadeel van deze extra laag: hoe meer materiaal, hoe meer warmteopbouw. Bij hoge rijsnelheden en een zware belasting maakt die warmte het rubber zacht. Het resultaat: snellere slijtage.
- Bijzondere volrubberbanden
Voor bijzondere toepassingen zijn er bijzondere volrubberbanden. Zo zijn er bijvoorbeeld witte non-marking banden. Die zijn zeer geschikt in bedrijven waar hygiëne een belangrijke rol speelt, zoals overslagbedrijven die werken met verse producten.
Bedrijven die werken in een explosiegevaarlijke omgeving zijn er antistatische volrubberbanden. In een omgeving waar met oliën en vetten wordt gewerkt, zijn oliebestendige volrubberbanden een uitkomst.
Massieve banden
Massieve banden zijn krachtpatsers met een hart van staal. De stalen kern is bekleed met rubber of met kunststof. Alle typen kenmerken zich door hun hoge draagvermogen en goede stabiliteit. Naast materiaal valt er ook wat vorm betreft iets te kiezen.
Massieven banden zijn leverbaar in geweven, cilindrische of een conische vorm. Massieve banden raken niet lek en zijn ook beschikbaar in non-marking.
- Wat zijn massieve banden?
Massieve banden zitten om een stalen ring. Die ring is bekleed met zogenaamde bandage, gemaakt van rubber of kunststof. De rubberen bekleding wordt op een aparte stalen ring gevulcaniseerd. Dat komt de hechting tussen rubber en staal ten goede.
Massieve banden van rubber zijn leverbaar met een geweven stalen base, een cilindrische of conische stalen base. Die van kunststof zijn uitsluitend verkrijgbaar met cilindrische of conische stalen base.
Staalcilindrische massieve banden zijn meestal profielloos en vrij rechthoekig van vorm. Dit type heeft dus veel contact met de ondergrond. De schouders van de band zijn afgerond. Dat verbetert de stuureigenschappen. Veelal zijn massieve banden ook leverbaar met een blok- of lijnprofiel.