Truckbanden vulcaniseren

Hoewel vrachtwagenbanden gemaakt zijn van een dikke laag rubber en diverse lagen staaldraad, raken ze soms toch lek. Kleinere openingen in de band herstellen de specialisten van Profile met een speciale pleister. Bij grotere gaten passen we een andere reparatiemethode toe: vulcaniseren.

Wat is vulcaniseren?

Bij een lek schuren we het gat eerst rond. Bij een groter gat plaatsen we daarna een manchet, die bestaat uit rubberen versterkte lagen aan de binnenkant van de band. Die ondersteunt het karkas en dient als basis bij het aanbrengen van vloeibaar rubber.

Vervolgens dichten onze professionals het gat daarmee. Vulcaniseren gebeurt altijd onder hoge temperatuur. Zo versmelt het vloeibare rubber met het bestaande rubber van de band tot één geheel. Dat duurt een paar uur. Nadat de band is uitgehard, zorgen de monteurs van Profile voor de finishing touch: ze vormen het profiel van de band weer terug in oude staat.

Is vulcanisatie altijd mogelijk?

Vulcanisatie is vaak een goede optie. Zeker omdat het veel goedkoper is dan de aanschaf van een nieuwe band. Het is wel van belang dat specialisten de vulcanisatie uitvoeren. De kwaliteit van de band en de veiligheid mogen niet in gevaar komen. In een aantal gevallen is vulcaniseren niet de juiste oplossing.

Zit het lek echter in een hiel of schouder van de band, dan is vulcanisatie vaak niet mogelijk. De professionals van Profile hebben de kennis en kunde in huis om jouw band te beoordelen.

Waarom is vulcaniseren voordelig?

  • De kosten van een reparatie zijn veel lager dan die voor de aanschaf van een nieuwe band.
  • Na vulcanisatie is er niets meer van de oorspronkelijke beschadiging te zien.
  • Door vulcaniseren gaat de band langer mee; daarmee spaart u het milieu.