4-seizoenenbanden
All season banden in Duitsland, elk jaar komt de vraag weer opnieuw voorbij of we nou winterbanden of ook met andere banden naar Duitsland mogen. Het risico op een boete willen we allemaal het liefst vermijden, en daarom geven wij je het antwoord. In Duitsland gelden strengere regels voor banden dan in Nederland. Zo geeft de Duitse overheid aan dat banden in Duitsland geschikt moeten zijn voor de desbetreffende weersomstandigheden. In de winter moet je dus in Duitsland met winterbanden rijden. Echter, worden all-season banden voorzien van een sneeuwvloksymbool ook gezien als winterbanden. Met dit soort 4-seizoenenbanden mag je dus ook in de winter naar Duitsland.
Het verschil tussen zomerbanden, winterbanden en all-season banden zit in het profiel. Elke band heeft zo zijn eigen unieke kenmerken. Om te beginnen heeft een zomerband doorgaans het minste profiel. Dit is ook logisch, omdat dit type band doorgaans niet veel water af hoeft te voeren. Een zomerband wordt namelijk vaak gebruik op droge wegen. Een 4-seizoenenband daarentegen heeft al een stuk meer profiel. Gemiddeld tussen de 7 en 9 mm. Dit is vergelijkbaar met het profiel van winterbanden. Maar wat is dan het verschil tussen winterbanden en all-season banden? Wederom zit dit in het profiel, ook al hebben ze ongeveer dezelfde profieldiepte. Het verschil tussen de 2 typen banden zit in hoe het profiel in de band verwerkt zit. Bij een winterband staat het profiel haaks op de band waardoor er meer grip geboden kan worden. Bij een all-weather band is het profiel rechter verwerkt in de band.
Hoewel het lijkt alsof er alleen maar voordelen zitten aan het gebruik van 4-seizoenenbanden, zitten er ook nadelen aan verbonden. All-season banden vormen een soort compromis tussen zomer- en winterbanden. Zo zijn ze ze beter bij winterse omstandigheden dan zomerbanden, maar slechter dan winterbanden. Om het makkelijk te maken hebben wij, voor zover ze er zijn, even de nadelen op een rijtje gezet:
All-season banden slijten sneller in de zomer dan zomerbanden. Gemiddeld slijten all-season banden 25% sneller in de zomer.
Zodra de temperaturen hoger dan 20°C komen te liggen, hebben all-season banden een beduidend langere remweg in vergelijking met zomerbanden.
Bij winterse weersomstandigheden zoals sneeuw of veel water, kunnen all-season je niet van dezelfde hoeveelheid grip voorzien als winterbanden.
Afhankelijk van je type all-season band kun je er mee op wintersport. Hoewel, het advies voor wintersportgebieden blijft altijd om winterbanden te gebruiken. Winterbanden bieden namelijk meer grip en daardoor meer veiligheid bij extreme weersomstandigheden als sneeuw en ijs. Ook kunnen winterbanden meer water afvoeren dan all-weather banden. Geen plek om je 4-seizoenenbanden op te slaan? Geen enkel probleem! Bij Profile kun je namelijk je banden veilig en verzekerd opslaan in onze bandenopslag.
Tous les nouveaux modèles de pneus 4 saisons sont labellisés en tant que pneus hiver. Si vous roulez avec un modèle ancien de pneus 4 saisons, vérifiez s’ils suffisent pour les régions enneigées. C’est le cas si un symbole de flocon de neige figure sur le flanc du pneu.
Les pneus 4 saisons constituent un compromis entre les pneus hiver et les pneus été. L’utilisation de pneus été en été et de pneus hiver en hiver reste le choix le plus sûr pour les automobilistes. Un pneu 4 saisons est principalement avantageux :
- Si vous roulez peu ou ne roulez pas dans des conditions hivernales
- Si vous parcourez moins de 15 000 km par an
- Si votre style de conduite est normal
- Des performances optimales quelles que soient les conditions climatiques et une bonne alternative aux pneus été et pneus hiver
- Pas de permutation pneus hiver/pneus été
- Durée de vie identique à celle des pneus été et pneus hiver
- Particulièrement indiqués si vous parcourez peu de km (<15.000 km/an)
- Particulièrement indiqués si vous ne roulez pas dans les domaines skiables ou par temps hivernal
Nous proposons des pneus 4 saisons des marques suivantes : Michelin, Dunlop, Hankook, Vredestein, Apollo, Goodyear, Bridgestone, Continental, Pirelli, BF Goodrich et Mastersteel.